søndag 5. september 2010

Hva LMS er


Jeg vil starte med å si at jeg aldri har vært borti LMS som undervisningsmedium fra pedagogens ståsted, men at jeg gjennom flere år som fjernstudent ved HiST har brukt det som student. Mitt svar på oppgaven bør nok sees med dette som utgangspunkt.

LMS - læringsplattformer

Kjært barn har som kjent gjerne mange navn, og mange utviklere. Begrepet ”LMS” står for Learning Management System, men i andre land kalles det ofte for VLE (Virtual Learning Environment), CMS (Course Management System), LCMS (Learning Content Management System), LSS (Learning Support System), LP (Learning Platform) og så videre (kilde: Wikipedia/Modul 1: Introduksjon til LMS av Svend Andreas Horgen).

I Norge har man vært usikker på hvordan LMS skal oversettes. Både ”Læringsplattform”, ”Læringssystem”, ”Studiestøttesystem” og rett og slett bare ”LMS” er i bruk. Det later til at begrepet ”Læringsplattform” i det siste er blitt nokså innarbeidet, særlig i skoleverket. (Kilde: Modul 1: Introduksjon til LMS av Svend Andreas Horgen)

Enkelt forklart er det en digital læringsplattform, eller et system om du vil, for å administrere brukere og organisere e-læringsinnhold i forskjellige utdanningssystemer. Systemet benytter en form for mappemetodikk, gjerne noe liknende som det brukeren kjenner fra Utforsker i Windows. I disse læringsplattformene kan brukerne kommunisere med hjelp av synkrone og asynkrone verktøy, som chat, e-post og forum.

Det er mange utenlandske og noen norske utviklere av LMS. De mest brukte innen skoleverket i Norge er nok Fronter, It's learning, Qybele og PedIT. Disse er tilgjengelige som hyllevare (Hyllevare er benevnelsen som næringslivsbransjene bruker om produkter som under normale omstendigheter alltid skal være på plass til neste kunde.)

Utenfor skoleverket er Mintras LMS (Trainingportal), Edvantage Groups LMS (Learning Gateway) og Norsk Interaktiv AS sitt LMS (MentorKit Enterprise) de mest brukte. De fleste systemene er kommersielt utviklet, men det finnes også alternativer basert på åpen kildekode som f.eks moodle.

LMS-er blir gjerne markedsført som pedagogiske instrumenter, men det er den faktiske bruken som utgjør det pedagogiske. Et LMS er bare skallet rundt et faglig innhold, der ulike programmer og verktøy støtter opp om læringsaktiviteten.

Læringsstier

En læringssti består oftest av flere sider bygd sammen i et lineært løp for å optimalisere læring. Sånne læringsstier gir gode muligheter for variasjon i undervisningen. En læringssti kan typisk brukes når man presenterer nytt stoff. Læreren lager da en sti med introduksjon av stoffet som skal gjennomgås, i tillegg brukes kanskje videosnutter og/eller lydklipp som kan gjøre stoffet mer interessant for studentene/elevene. Med tanke på tilpasset opplæring og diffrensiering er også læringsstier et nyttig pedagogisk hjelpemiddel. Man kan også bruke læringsstier som avslutning og oppsummering av et tema man har gjennomgått.

Eleven

For elevene kan et slik ressursrom være en samling av artige og motiverende linker, spill og oppgaver. Disse kan brukes som en motivator for å få elevene til å aktivt bruke læringsplattformen. I et ressursrom kan man f.eks legge inn læringsstier sånn at spesielt interesserte elever kan gå inn for å lære mer om emnet man holder på med. Et sånt ressursrom kan ha trinn som er både lavere og høyere enn det hver enkelt elev er på kunnskapsmessig. Dermed kan de gå inn og repetere stoff de allerede har lært, eller de kan gå videre for å lære mer om temaer de arbeider med. Et ressursrom vil derfor være en bra differensieringsmulighet for alle elevene.
Læreren

Den digitale læringsplattformen kan være et godt verktøy også for lærerne. Der kan man legge ut informasjon om alt fra turer til fravær, vikarer, skjemaer og ellers viktig informasjon man vil ha ut til den enkelte. Gjennom denne plattformen har læreren mulighet til individuell oppfølging av hver enkelt, og han kan ha dialog med elevene på forskjellige måter. Læreren kan både forberede og motivere elevene. Dette gjør han f.eks ved å legge ut læringsstier, linker til nyttige spill, informasjon om diverse temaer osv.

(Kilde: Wikipedia)

1 kommentar:

  1. Dette er veldig bra om LMS-systemer. Du har gått både i bredden og i dybden, både tatt opp tekniske og pedagogiske muligheter med LMS-et. Rett og slett en flott innføring i LMS!

    SvarSlett